כמעט מאה שנים לאחר פתיחתו של בית הספר היהודי הראשון בסיאטל שבארה״ב, המבנה המט לנפול שאכלס אותו משמש כעת גשר למפגש בין-דתי נדיר בין יהודים ומוסלמים בעיר.
תלמוד התורה שעבורו נבנה הבניין כבר עזב את המקום מזמן, והמבנה הפך ברבות הימים לבית ספר אסלאמי ולמסגד. הצרות שפקדו בעת האחרונה את המבנה, ובראשן הגג הדולף והעובש שפשה בקירות, מחברות את שתי הקהילות במאמץ משותף להציל את הבניין ולהפוך אותו למרכז שיוכל לשרת את בני שתי הדתות המתגוררים בעיר. ומה שנראה בלתי אפשרי במקומות אחרים, מצליח היטב בסיאטל, בזכות הגישה הליברלית של שני הצדדים השותפים למיזם – היהודים והמוסלמים.
"ההיבט הזה של הרוח הליברלית מחבר בינינו בצורה הדוקה", אמר דאג בראון, פעיל יהודי מארגון ״קדימה״, השותף בפרויקט שיקום הבניין. ״נראה לי שרובנו שותפים לנקודת הראייה הזאת – נתפתח ונבין טוב יותר את מסורותינו כשנקיים דיאלוג עם אנשים ממסורות אחרות…הסוגיות שאנחנו רוצים לקדם מחייבות חיבורים גדולים".
סיפורו של הבניין מתחיל ב–1928, כאשר ראש תלמוד התורה של סיאטל, פרד ברגמן, שטח את תחינתו בפני הקוראים של העיתון היהודי של סיאטל, "ג'ואיש טרנסקריפט", להשקיע בחינוך יהודי.
"ביחד נקים תלמוד תורה חדש שיוקדש לאל ולעם ישראל", הוא כתב. "מבין השערים של המקום יצאו יהודים בריאים, זקופי-קומה ונאמנים, גאים במורשתם, יהודים עם מודעות".
הציבור התגייס ועד 1929 נאספו 1000 דולרים ששימשו לרכישת חלקת אדמה ברובע המרכזי של סיאטל. האדריכל המוערך ב. מרקוס פריטקה, יהודי מסקוטלנד, הופקד על תכנון המבנה שישמש מוסד ללימודי היהדות, וכך נולד תלמוד התורה של סיאטל.
עם חלוף השנים, השתנו צרכי החינוך של הקהילה היהודית וב-1962 נסגרו שערי תלמוד התורה. ב–1980 נמכר הבניין לבית הספר האסלאמי של סיאטל. בית ספר זה נסגר ב–2012 ואז הוסב המקום למסגד צ'רי סטריט.
אבל כעת, הבניין לא יכול עוד לשמש גם למטרה זו. גגו דולף, חדריו הוצפו וטחב מכסה את קירותיו. בפני הקהילה המוסלמית, שלה שייך המסגד, עמדה האפשרות להתעלם מהמצב או למכור את החלקה לקבלן תאב בנייה.
תחת זאת, היא החליטה לשמר אותו.
לצורך מימון הפרויקט הענק, הוקמה קבוצת "צ'רי סטריט וילאג'", שיצאה במערכה לגיוס כספים לתיקון הבניין ולהסבתו לקולקטיב רב-דתי.
"זה החל כפעילות של מספר חברים וכעת מתרחב", הסבירה קולוד "קיי" טראפולסי, מנהלת הפרויקט. "יש לנו תוכניות רבות, הדבר היחיד שמעכב אותנו הוא הדמיון שלנו".
עד כה גייסה הקבוצה, אשר כוללת כיום את מוזיאון התרבות סאלאם, את הפקות תיאטרון דוניה, את קהילת המשפצים קדימה ואת מחנה השלום למזרח התיכון, יותר מ – 40,000 דולר למלאכת השיפוץ.
לטראפולסי יש חזון של ממש לאכלוס הוילאג' – אמנים שיבואו לעבוד שם, שירותים חברתיים ומסעדות על גלגלים. היא מדמיינת דירה לאמנים אורחים, חדרים להשכרה, מקום לשירותים חברתיים. גן פסלים. גן קהילתי. וגם אירועי דת משותפים לשתי הדתות – בני מצווה, לילות רמאדאן ותפילות.
ג'ונתן רוזנבלום פעיל ב"קדימה" זה עשרים שנה משמש כאיש הקשר עם וילאג'. רוזנבלום פנה למנהיגי מסגד צ׳רי סטריט והציע לשתף פעולה. הארגון שלו מתכנס בבניין שצר כבר מלהכילם, והחיבור עם הקבוצה האסלאמית נראה טבעי. "שמנו לב שהאדריכלות של הבניין מאוד יפה, שיש אולם גדול מאוד…והתחלנו לדמיין כיצד נוכל להתכנס שם ביחד" ,הסביר רוזנבלום. "התחייבנו לעמול על תיקון הגג ואכן הגיעה תמיכה רבה מאוד, מה שהיה נפלא".
יהודים ומוסלמים תחת קורת גג אחת? זה כבר קרה: בפרבר בפאריס, בבית ספר בלונדון, בבית כנסת בעיר ניו יורק.
אשר למה שקורה בסיאטל, קל לראות כיצד ניתן יהיה לחלוק בחלל שכן הן "קדימה" והן ארגון המסגד של צ'רי סטריט הם ליברלים בנוגע למסורותיהם הדתיות. "קדימה" מתגאה באג'נדה של צדק חברתי וסולידריות עם מצוקת הפלשתינים, עמדות שלפעמים מרחיקות אותה מהקהילה היהודית של הזרם המרכזי.
צ'רי סטריט הוא מוסד ייחודי גם בקרב המוסלמים, בית הספר המוסלמי של סיאטל הוקם בידי חמש נשים אמריקאיות שרצו בית ספר מוסלמי מתקדם שיחנך לפי שיטת מונטסורי.
"הילדים שלנו גדלו במשפחות מסוגים שונים", אמרה ליילה קבני, תלמידתה של מקימת בית הספר אן אל-מוסלימני. "למעשה זה היה בית ספר בינדתי".
אל-מוסלימני נפטרה בינואר אולם היא מוערכת מאוד כחלוצה בתחום החינוך. המסגד יוצא דופן בכך שבראשו עומדת אימאם אישה.
"רוב המסגדים האחרים לא היו מוכנים להעמיד בראשם אישה", הסבירה טראפולסי. "זה מאוד מאוד מתקדם. אנחנו יחידים במיננו ופתוחים לכול, לא משנה הנטייה המינית , צבע העור או משהו אחר".
רעייתו של בראון, סנדי זילברשטיין פעילה בתחום יצירת קשר עם הקהילות המוסלמיות ועם "מחנה השלום של המזרח התיכון", הפועל בשיתוף עם "קדימה." מדי קיץ מתכנסים במחנה ילדים יהודיים, מוסלמים, ערבים, ישראלים ונוצרים מתוך כוונה לבנות קשרים והבנה.
"אנחנו יודעים שכאשר האיסלמופוביה והאנטישמיות מרימות ראש, נזכה לתמיכה זה מזה״, אומרת זילברשטיין.
הקולקטיב ערך עד כה אירוע אחד, הדגמת בישול מקוונות עם שף פלשתיני. במפגשי אפיית עוגיות אין סיכון רב, אך מה יקרה אם יתעורר עימות בעתיד בין השותפים?
"בכל קשר יש עימותים, החוכמה היא איך מנהלים אותו", אמר רוזנבלום. "אנחנו נאבקים כדי להצליח. אנחנו מתמודדים עם האמונה שלנו באל, אנחנו עובדים עם אנשים גם במהלך סכסוך. כשנוכחים לדעת כמה סכסוכים קיימים בעולם, לא רק בסיאטל, החשוב הוא להעמיד דוגמה לדור הצעיר כדי שילמדו איך לנהוג איש ברעהו".
אבל קודם כל – הגג.
"הצעד הראשון הוא למנוע מהגשם לדלוף פנימה", אמר רוזנבלום.
מבחינתה של קבני, צ'רי סטריט וילאג' הוא המשך ישיר למורשתה של אל-מוסלימני.
"היא נפטרה, אך רוחה עדיין שורה עלינו", הוסיפה. "צ'רי סטריט וילאג' מתכוון להמשיך להפיץ שמחה ואמונות שונות תחת קורת גג אחת".
כתבה זו פורסמה במקור ב"צו'לנט", בטאון עצמאי העוסק בקהילה היהודית של סיאטל.