(JTA) – לפני שנים, פגשה ג'ודי ברומברג באירוע יהודי אישה שסיפרה כי נאלצה לעבור 65 רבנים עד שמצאה רב שהסכים לערוך את טקס הנישואין שלה לבעלה הלא-יהודי.
הסיפור לא הפתיע את ברומברג. בת הזוג שלה היא קתולית, ובתחילת נישואיהן "היה קשה מאוד", לדבריה, למצוא בית כנסת שיתאים למשפחתה.
שש עשרה שנים חלפו מאז פגשה את רעייתה וברומברג עדיין מחויבת כשהייתה ליהדותה. משפחתה פעילה בבית כנסת במסצ'וסטס, וברומברג עומדת בראש 18Doors, ארגון שעוזר למשפחות מעורבות למצוא מקום בחיים היהודיים. עם זאת, היא יודעת שיש משפחות אחרות דומות למשפחתה שוויתרו על הניסיון למצוא את מקומן בקהילה היהודית.
"אנחנו שומעים פעמים רבות סיפורים על אנשים שנדחו לחלוטין על ידי הקהילה כיוון שמשפחתם אמרה משהו בלתי הולם, או שחוו השפלה או עוינות בשל היותם זוג מעורב או משפחה מעורבת, כפי שקורה לעיתים קרובות בחיים ובמוסדות היהודיים, וכאן יש עוד הרבה עבודה", אמרה ברומברג. "אנחנו עדיין כאן, אבל יש הרבה אנשים שלא נשארו בקהילה היהודית מפני שהגיעו למסקנה שזה פשוט לא שווה את זה".
ברומברג ובת זוגה הן חלק מקבוצה הולכת וגדלה של זוגות מעורבים שמנסים להשמיע את קולם בקהילה שבה ישנם עדיין חברים שרואים במשפחות כמו שלה איום מיידי על המשך הישרדות הקהילה היהודית בארה"ב. בעבר, הניחו מנהיגים יהודים שיהודים אשר נישאים ללא-יהודים וילדיהם אבדו לעולם לעם היהודי. בכנס של הפדרציות היהודיות שנערך בשנת 1991, נישואים מעורבים הושוו לשואה.
אבל יהודים שנישאו בנישואים מעורבים וחוקרים שעוסקים בנושא אומרים שאין זה המצב ושרוב היהודים במשפחות מעורבות רוצים להמשיך להיות חלק מהעולם היהודי ולגדל את ילדיהם בקהילה היהודית. כעת, נתונים העולים ממחקר חדש על יהודי ארצות הברית של מכון המחקר פיו (Pew) מאוששים טענה זו.
על פי המחקר, רוב היהודים שנישאו בעשור החולף התחתנו עם בני זוג לא-יהודים, אבל רוב הזוגות המעורבים שיש להם ילדים, מגדלים את ילדיהם כיהודים ו-12% נוספים מגדלים את ילדיהם כיהודים ב״מידה מסוימת״.
בסך הכול, המחקר מצא כי שני שלישים מהזוגות המעורבים מגדלים את ילדיהם עם זהות יהודית מסוימת, ונראה כי השיעור עולה עם הזמן. בנוסף, קרוב למחצית מהמבוגרים מעל גיל 50 שאחד מהוריהם יהודי מזדהים כיהודים.
עבור משפחות מעורבות ומי שתומך בהן, המספרים הללו מעידים כי נבואות יום הדין בנוגע לנישואים מעורבים התבדו וכי ייתכן שהמאמצים להפוך את הקהילות היהודיות למכלילות יותר בכל הנוגע למשפחות מעורבות, נושאים כעת פרי.
"נישואים מעורבים והמשך הזהות היהודית אינם שוללים זה את זה", אומרת קרן מקגיניטי, מרצה ששימשה כמנהלת הראשונה של התכנית לתואר שני "מעורבות יהודית של משפחות מעורבות" ב-Hebrew College בפרברי בוסטון. "בוגרים צעירים שנולדו להורים מנישואים מעורבים, מעצם הגדרתם, נולדו לא מזמן וחוו את השפעותיהם של מי שדוגל בהבנה טובה ומדויקת יותר של נישואים מעורבים על כל הניואנסים שלהם".
השפעה זו מורגשת בעיקר מחוץ לזרם האורתודוקסי שאוסר לחלוטין נישואים מעורבים. מוסדות יהודיים מרכזיים שינו את גישתם, ורבים מהם פונים כיום באופן יזום למשפחות מעורבות. התנועה הרפורמית, שמהווה יותר משליש מיהודי ארצות הברית, מקבלת אליה משפחות מעורבות, והרבנים שלה עורכים נישואים מעורבים.
בעוד שהתנועה הרפורמית מכירה בילדים שנולדו לאב יהודי או לאם יהודייה כיהודים, התנועה הקונסרבטיבית והתנועה האורתודוקסית מכירות רק במי שנולד לאם יהודייה, מחסום שמונע הכללת משפחות מעורבות.
אבל התנועה הקונסרבטיבית, שאליה משתייכים 17% מיהודי ארה"ב, נקטה לאחרונה צעדים במטרה להפוך למכלילה יותר, ואפשרה ללא-יהודים להיות חברים בקהילת בית הכנסת, ובשנת 2018 התירה לרבנים שלה להשתתף בנישואים מעורבים, למרות שהם עדיין לא יכולים לערוך להם טקס נישואין. התנועה שכרה לאחרונה את שירותיה של מקגיניטי כמומחית לנישואים מעורבים, במטרה לעזור לרבנים ולקהילות לקבל בזרועות פתוחות יותר זוגות מעורבים.
"כאשר יהודי או יהודייה נישאים לאדם מרקע תרבותי או דתי אחר, הזהות שלהם יכולה להתחזק", אמרה מקיגיניטי. עצם העובדה שהוא או היא הם ההורה היהודי היחיד במערכת היחסים טומנת בחובה "פוטנציאל לחזק את הזהות העצמית שלהם".
כיוון מחשבה זה הוא שהוביל מנהיגים יהודים ואמריקאים לפני שנתיים למתוח ביקורת על שר החינוך הישראלי שחזר על ההשוואה בין נישואים מעורבים לבין השואה.
סקר פיו אכן מצא הבדלים בזהות היהודית בין ילדים שגדלו להורים בנישואים מעורבים לבין ילדים ששני הוריהם יהודים. הסקר מצא, כי אצל זוגות שבהם שני בני הזוג יהודים קיים שיעור גבוה יותר של זוגות שמגדלים את ילדיהם כיהודים לעומת זוגות מעורבים, ולעיתים קרובות יותר החינוך שלהם מתאפיין במה שחוקרי מכון פיו מקשרים לזיקה דתית.
כמעט כל הילדים במשפחות שבהן שני בני הזוג יהודים, 93%, מתחנכים עם זהות יהודית דתית. בקרב הזוגות המעורבים, 28% מגדלים את ילדיהם עם זהות יהודית דתית, ו-29% נוספים מגדלים את ילדיהם כ"יהודים חסרי דת", כפי שמכנה אותם מכון פיו, או יהודים חילונים.
ברומברג אומרת כי המספרים הנמוכים יחסית של ילדים מנישואים מעורבים שמתחנכים כ"יהודים על פי דת" מעידים עד כמה המרחב הדתי היהודי לא שמח לקבלם לשורותיו בעבר.
אבל סמירה מהטה, שחוקרת משפחות מעורבות, אומרת שהסיבתיות היא דו-כיוונית: יש סיכוי נמוך יותר מלכתחילה שיהודים שנישאו בנישואים מעורבים יהיו שומרי מצוות.
"עבור אנשים רבים, אחת הסיבות שאין זה עבורם עניין גדול להינשא לבן דת אחרת היא מפני שאתה אינך אדם שרוצה בהכרח שחייו יסובו סביב השתייכות דתית כלשהי", אומרת מהטה, מחברת הספרBeyond Chrismukkah: The Christian-Jewish Interfaith Family in the United States. "אינני חושבת שהבעיה נעוצה בזוגות מעורבים. אני חושבת שהשאלה היא האם בתי כנסת, ולמען האמת, גם כנסיות, עושים עבודה טובה ועוזרים לאנשים להבין מדוע הם עדיין רלבנטיים בחברה של ימינו".
בד בבד, היא אומרת, ייתכן שצעירים יהודים שנישאים ללא-יהודים או מי שמגיע ממשפחות מעורבות יהיו להוטים יותר להזדהות כיהודים לעומת דורות קודמים, מפני שהיהודיות מאפשרת להם להרגיש נבדלים בארצות הברית. לעומת זאת, מבוגרים בגילים מתקדמים יותר גדלו על האמונה שארצות הברית היא "כור היתוך" שמתגמל היטמעות.
"עבור אנשים מעל גיל 50, המטרה האמיתית מבחינות רבות הייתה להיטמע בחברה", אומרת מהטה. אבל לאנשים מתחת לגיל 50, שגדלו בעידן של פוליטיקה של זהויות ורב-תרבותיות, זה נתן הזדמנות להיות אמריקאי אתני".
יש יהודים שנישאו בנישואים מעורבים, מגדלים ילדים יהודים ועדיין חוגגים חגים נוצריים בצורה זו או אחרת, כמו ארוחת חג מולד משפחתית או ציד ביצים בחג הפסחא.
"אני חושבת שיש הרבה אנשים שמזדהים רק כיהודים אבל יש להם מסורות סביב חג המולד וחגים אחרים", אומרת הרבה דניס הנדלרסקי, רבה הומניסטית חילונית מטורונטו שנשואה בנישואים מעורבים ומגדלת את ילדיה כיהודים. "אין כאן הרגשה של קונפליקט".
מהטה אומרת שזוגות מעורבים שחוגגים את חג המולד וחג הפסחא עשויים להרגיש שאין זה מפריע להם לגדל ילדים יהודים, מפני שחגים אלו כה מושרשים בתרבות האמריקאית. במילים אחרות, קריאה בספר "מזמור חג המולד" של צ'רלס דיקנס בדצמבר עדיין יכולה להיתפס כמשהו אמריקאי בניגוד לביטוי פעיל של זהות נוצרית.
"ליל הסדר נותן הרגשה שאתה חלק מהיהדות", היא אומרת. "אם אתם חוגגים את חג מולד עם דיקנס ולא עם הבשורה על פי לוקאס, סביר להניח שתאמרו 'אנחנו לא מלמדים את הילדים שלנו נצרות'".
ללא קשר מה משפחות מעורבות עושות בדצמבר, נתוני הסקר מראים כי הגישה הנכונה היא לעודד אותם באופן פעיל להיות מעורבים בקהילה היהודית, אומר לן סאקס, מנהל מרכז כהן ללימודי יהדות מודרנית באוניברסיטת ברנדייס. התחזיות הקודרות, לדבריו, התבדו.
"אין זה קץ החיים היהודיים", אומר סאקס, שייעץ למחקר פיו, "ומה שאנו רואים הוא שכאשר אנו מעניקים לאנשים חוויות מלאות משמעות, עם חינוך וכדומה, הם מעורבים ביהדות. הם מגדלים ילדים יהודים".